Därför tycker Google att det är viktigt med en snabbladdad hemsida

Idag är det en mängd olika faktorer som påverkar hur en hemsida rankar på Google. Ända sedan 2010 har Google sagt att hemsidans laddningshastighet är en viktig faktor för att sidan ska ranka bra. Sedan juli 2018 har Google även lanserat vad de kallar ”Speed update” vilket är ett fokus på hur snabba sidorna är i mobila versioner. Man ska komma ihåg att det ofta är på mobilen som sidans laddningstid blir mest avgörande. Ofta har mobilen sämre Internet, plus att i en mobil kontext är det lättare att bli avbruten för att man måste gå av bussen eller liknande. Sen ska man ärligt säga att det mest är de riktigt långsamma sidorna där man verkligen kan göra en stor skillnad på rankingresultat. Men på sökord där konkurrensen är hård kan laddningshastigheten vara den lilla skillnaden mellan de sista placeringarna.

Vad som är bra att tänka på vid optimering av en hemsida:

Bättre placering på Google

Google tittar på hur snabb sidan är för den fysiska användaren, men även hur enkelt deras ”spindel” kan genomsöka sidan. Därför är det viktigt att hemsidan både är optimerad för användarupplevelsen plus att ”baksidan” är organiserad och välstädad. På framsidan ska du optimera bilder och se till att du har rätt typsnitt. På baksidan ska du se till att din sidkarta är effektiv och att CSS:et laddas in på rätt sätt.

Placering på Google utifrån hastighet

Högre konverteringsgrad

Snabba hemsidor har högre konverteringsgrad, antagligen eftersom besökaren upplever den som mer lättnavigerad. När besökaren stannar på hemsidan längre ökar chansen till konvertering.

Lägre bounce-rate

En hemsida som laddar snabbt har ofta en lägre bounce-rate, dvs. besökare som går in på sidan och lämnar den direkt. Genom att ha en riktigt snabb sida får du kanske 1 sek extra på dig att övertyga besökaren om att den inte ska trycka på tillbakaknappen på just din hemsida.

Sidladdning i förhållande till domän

Längre tid per besök

Om man som besökare inte upplever att hemsidan är seg tenderar man att stanna längre på hemsidan och besöka fler undersidor. Huvudpoängen är ju att besökare ska stanna på din hemsida och ta del av information.

En snabb hemsida ger bättre användarupplevelse

Visste du att mobilanvändare kan uppleva kraftiga stresskänslor i nivå med en skräckfilm om en hemsida laddar segt? Du kanske bara kan gå till dig själv - hur känner du när Internet strular eller är segt? Genom att ha en snabbladdad hemsida skapar du en bättre användarupplevelse som stärker förtroendet för din webbplats.

Stirra dig inte blind på siffror och råd

Om du bara fokuserar på siffror i olika analysprogram kan det hända att du missar målgruppens behov. Om din hemsida t.ex. är väldigt beroende av bilder får du aldrig optimera dem lägre än vad som är godtagbart för ditt varumärke. Dvs. ingen vill se en bild som uppfattas ha dålig kvalitet. Google kan också komma med strikta råd om i vilken ordning hemsidan laddas vilket kan göra att den beter sig lite konstigt. Gör en sund bedömning kring hur hårt du verkligen behöver optimera din hemsida.

Slutsats

En snabb och optimerad hemsida är viktig ur många perspektiv. Dels ur ett rankingperspektiv, men även utifrån användarens upplevelse. Det sistnämnda är det viktigaste då det är avgörande för hur bra din hemsida konverterar och hur länge besökaren stannar kvar på sidan. Samtidigt - om du lyckas med dessa två bitar kommer din sida också ranka bättre. Två flugor i en smäll! Men man ska alltid använda sunt förnuft och inte optimera mer än att sidan uppfattas korrekt genom t.ex. att bilderna fortfarande uppfattas skarpa.

Här kan du ser hur din hemsida presterar enligt Google

Behöver du hjälp med att optimera din hemsida? Kontakta oss!

Linus Holmgren

To enable comments sign up for a Disqus account and enter your Disqus shortname in the Articulate node settings.