Lär dig Google Analytics och få en bättre hemsida

Lär dig mer om fliken förvärv i Google Analytics

 

Vi på INKA är gärna givmilda med vår kunskap och vill att våra kunder ska kunna mer om alla de verktyg som finns på Internet för att optimera din hemsida. Många av dessa är gratis, men de tar tid och energi att lära sig. Ett av de största och mest populära är Google Analytics. Detta verktyg hjälper dig att ha full koll på statistiken på din hemsida och hur besökarna rör sig på den. Google Analytics svarar på frågor så som: Hur länge stannar de på hemsidan? Vilka sidor besöker de? Från vilka källor kommer besökarna?  Etc.

"Förvärv"till din hemsida

Förvärv kallas den del på Google Analytics som kartlägger vilka källor som din trafik kommer ifrån. Du kan se hur stor andel som kommer från organisk sökning, sociala medier, extern länkar m.m. I mer eller mindre utsträckning kan man också se vilka sökord som gett flest ”klick” vid organisk Google-sökning. Dock ska det påpekas att rykten säger att Google Analytics kommer bli mer och mer restriktiva kring hur tydliga de är med att ange exakt rätt sökord, ibland kan det istället stå ”not provided”.

Ett enkelt sätt att få koll på sin webbplats är att under flickan ”Förvärv” försöka svara på följande frågor.

1.      Hur stor del av min trafik kommer från organisk sökning respektive sociala medier?

2.      Vilka är de vanligaste sidorna där min trafik kommer ifrån?

3.      Hur långt är de genomsnittliga besöken? Alltså hur länge stannar besökare kvar på min hemsida?

Genom att besvara dessa enkla frågor kommer du få betydlig större kunskap om din hemsida och vad du kan göra bättre.

Behöver du hjälp du alltid välkommen att kontakta oss som webbyrå i Malmö!

Lycka till

INKA Interactive

To enable comments sign up for a Disqus account and enter your Disqus shortname in the Articulate node settings.