Så lyckas du med kommunikationen när Sverige jobbar hemma

Det kan inte ha undgått någon att vi just nu lever i en stormig tid. Det finns mängder med saker att oroa sig för: covid-19, sjukvårdens belastning, arbetslöshet och den allmänna ekonomin. Du som driver ett litet eller mellanstort företag har säkert extra anledning att vara orolig då denna grupp av verksamheter är extra känslig när konjunkturen viker. När känslan av ”kris” eller ”panik” infinner sig är det också lätt att man upplever maktlöshet. Men oavsett vilken situation du befinner dig i gör du bäst i att fokusera på de parametrar du kan påverka. En av dessa är de nya digitala kommunikationsstrategier som krävs när Sverige jobbar hemma och här kan du bli en vinnare.

I ditt företagande är det nya spelregler som gäller ett tag framöver. Men i kriser visar det sig vilka företag som är adaptiva och har modet och kraften att ändra sitt beteende till något som är hållbart. För när t.o.m. restauranger som har det allra tuffast kan komma på nya lösningar för sina affärsmodeller borde det finnas en mängd tjänsteföretag som har mycket goda förutsättningar för att hantera en ny spelplan.

Så här kan du tänka kring din kommunikation

  1. Oavsett kanal, fortsätt för en dialog med din målgrupp. Sannolikt har du har aldrig haft mer gehör hos dina kunder. Utnyttja det! Våga kommunicera med dina kunder samtidigt som du visar förståelse för den situation som råder. Hjälp dina kunder att tänka kreativt kring hur de ska agera i en nuvarande situation. Kan man planera nu och leverera sen? Ett mail kan vara skillnaden mellan affär eller inte och erbjud gärna ett digitalt möte. För de allra flesta företag finns en tid efter Corona. 
  2. Ta tiden att vässa ditt varumärke och få ut det i rätt kanaler. När folk sitter hemma kommer det finnas mer uppmärksamhet för ”bruset” i digitala kanaler. Ta vara på det och lyft fram viktiga kärnvärden kring ditt varumärke som kan betala av sig över tid.
  3. Testa något kreativt grepp som får bra spridning digitalt. Varför inte prova ett rörligt material med en personlig touch? En film får alltid bra uppmärksamhet och kanske kan du bjuda på din kunskap i en tid då kunderna är mer restriktiva med att ta beslut.
  4. Lär dig bemästra de digitala kommunikationsmedel som finns. Oavsett om det handlar om Teams, Zoom eller Slack tillhör de framtidens företagskommunikation och desto snabbare du lär dig dem desto mer försprång får du. Sannolikt har du flera kunder som uppskattar dina tips kring hur man arbetar med dessa verktyg.
  5. Tänk om kring din annonsbudget på Google och Facebook. Vårt sökbeteende kommer förändras när folk sitter hemma och jobbar. Kanske är det till din fördel eller nackdel. Oavsett vad, ska du se över din digitala annonsering och göra förändringar som känns relevanta. Ta gärna hjälp av en byrå som har ett bredare perspektiv från andra kunder.
  6. Studier visar att desktopsöken ökar när folk sitter hemma. Kanske påverkar det strukturen på din hemsida temporärt? Gå gärna in i Google Analytics för att se vad som har förändrats och vad det kan innebära för din hemsida.
  7. Om du ska göra en större revidering av din digitala kommunikation är det sannolikt ett väldigt bra tillfälle att göra det nu när det finns lite extra tid. Har du redan en digital åtgärdsplan är det bara att sätt igång, men du kanske får göra vissa justeringar i ditt erbjudande närmsta tiden.

Givetvis kan det finnas många andra akuta frågor som måste lösas. Men sannolikt kommer denna kris förändra hur vi jobbar och också visa på hur adaptivt ditt företag i en snabbt föränderlig tid. För det det kommer en tid efter covid-19 även om vi just nu inte vet när det kommer att bli. Och då är det klokt att ha agerat på de saker man har kontroll över och din företagskommunikation är en av dessa.

To enable comments sign up for a Disqus account and enter your Disqus shortname in the Articulate node settings.