Tips! Så designar du en hemsida för mobila plattformar

Behöver man ens nämna hur viktig mobilen är som användarplattform idag? Vissa hemsidor och webbshoppar besöks till 70-80% via mobila enheter. Trots detta finns det många hemsidor och webbplatser som inte lever upp till de speciella krav som den mindre skärmen ställer på navigering och presentation. Visst är det lite extra jobb att anpassa sin hemsida till flera olika enheter, men tänker du rätt från början är mobil design inte komplicerat.

För de flesta mobilanvändare har säkert skaffat sig en intuitiv känsla för om den mobila upplevelsen av en hemsida är välgjord eller ej - hur tänker du själv när du besöker en hemsida via mobilen? Vad uppfattas som positivt eller negativt? Som en bra start har vi nedan listat några aspekter som är viktiga vid mobil design. Här kommer våra bästa tips när man designar för mobilen.

"Fat fingers first"

Detta begrepp är lite skämtsamt, men poängterar att man ska göra det enkelt för klumpiga fingrar att navigera på hemsidan i mobilt läge. Knappar ska vara stora och tydliga så att de är lätta att klicka på. Om du ska länka till ett blogginlägg, gör inte bara en liten länkad 'Läs mer'-text. Länka istället ett helt block med bild och text.

Prioritera ditt innehåll

På en stor skärm har en designer mycket yta att disponera över och kan ta ut svängarna. I mobilen är det bättre att vara kortfattad! Oftast behöver användaren scrolla en del för att läsa all nödvändig text men man bör undvika ett 'maraton' för tummen... Vilken information är mycket viktigt och vilken kan man faktiskt dölja i mobilt läge? Tänk på att "less is more" och att ett tydligt budskap kan vara en fördel framför flera liknande budskap.

Hur använder din målgrupp sidan i mobilen?

En mobil hemsida befinner sig i gränslandet mellan webbplats och app. Identifiera hemsidans viktigaste funktioner och presentera dem så att de blir bland det första användaren ser. Mobila användare är oftast ute efter snabb information - de vill inte gärna gå igenom stora mängder text eller klicka på många länkar för att hitta det de letar efter. Om din hemsida har en komplicerad struktur med många undersidor kan det vara praktiskt med en sökfunktion. Placera sökfältet högt upp på startsidan så att användaren kan söka direkt.

Undvik alltför tunga hemsidor

Se över storleken på din kod och dina bilder. Även om mobilerna surfar snabbt idag är begränsad datamängd fortfarande ett problem. Ett tips är att kolla din hemsida i t.ex. Google PageSpeed för att se vad som går att förbättra.

Krydda den mobila upplevelsen med extra teknik

Idag har webbläsarna i de flesta mobiler tillgång till spännande funktioner som t.ex. touch-inmatning, platsinformation (GPS), gyroteknik, kamera och mikrofon. Tänk över om du kan utnyttja dessa möjligheter för en bättre mobil upplevelse.

Gärna en kolumn

I vissa lägen krävs det mer än en kolumn, men när det går är en att föredra. Detta för att man undviker en rörig upplevelse av hemsidan och fokus blir på ett budskap. Nackdelen är förstås att det blir mer scrollning.

Har du fler funderingar kring mobil design? Då är du alltid välkommen att kontakta oss på webbyrån INKA för ett möte eller telefonsamtal. Detta är ett ämne där det hela tiden kommer nyheter så det finns alltid något spännande att prata om! Kontakta oss här

Linus Holmgren

To enable comments sign up for a Disqus account and enter your Disqus shortname in the Articulate node settings.