Web Stories från Google

Det "nya" formatet från Google som är baserat på det populära storiesformatet som finns på många utav dagens sociala medier bland annat Instagram och Facebook. Web stories har redan börjat rullas ut USA, Indien och Brasilien hittills men kommer så småningom att dyka upp i flera länder.

Vad är web stories?

Web stories är mer eller mindre ett visuellt bildspel där du kan använda dig av bilder, videos och även ljud. Man kan lägga in korta texter, länkar och även en call to action-knapp. Detta är ett sätt för företag med hemsidor att skapa en visuell användarupplevelse, man kan till exempel göra en Web Story baserat på ett blogginlägg och korta ner det och anpassa det för att få användare att faktiskt klicka in på länken till bloggen och läsa vidare på hemsidan. 

Till skillnad från Stories på sociala medier så försvinner inte Web Stories efter 24 timmar, utan de stannar kvar så länge du själv väljer att ha dem live. Man kan se det lite som en utbyggnad utav en hemsida. 

En viktig sak att tänka på är att man inte ska driva trafiken från hemsidan till en Web Story utan från en Web Story  till hemsidan. I nuläget rekommenderar Google själva att en Web Story bör innehålla 10-20 bilder eller “slides”. Innehållet bör givetvis också fylla ut hela skärmen (mobilt). 

Företag får nu även möjligheten att använda detta storyformatet till sina annonser som de skapar genom Google Ads. 

Vart visas web stories?

Som jag tidigare nämnde i inlägget så finns Web Stories idag endast i USA, Indien och Brasilien men förväntas att sakta men säkert rullas ut till fler länder under årets gång. När det kommer till placeringar så visas Web Stories i dagsläget på Google Discover, Google Sök och även Google Bildsök. Värt att tillägga är också att Web Stories endast visas på mobila enheter som det ser ut idag, men detta kan komma att förändras i framtiden. 

Hur skapar man web stories?

Idag finns det ett antal olika verktyg som man kan skapa Web Stories med. De flesta av dessa verktygen erbjuder mallar som man kan använda sig av och även “drag and drop”-funktion. Google själva har även släppt ett WordPress-plugin där man enkelt kan skapa dessa Stories och i detta fallet så sköter även detta pluginet implementeringen av själva Web Storyn också. Om man har en sida som är uppbyggd i ett annat CMS så behöver man koda in filen med hjälp av Html, CSS, JavaScript och Schema-uppmärkning. Det är också viktigt att man skapar en sitemap.xml för sina Web Stories och laddar upp denna till Google Search Console för att göra indexeringen smidigare och snabbare. 

Det finns även en del riktlinjer att tänka på som man behöver följa från Googles sida när man skapar Web Stories, några av dessa är:

  • En Web Story måste vara mellan 5 - 30 sidor lång. 
  • Informationen som förmedlas ska vara i sin helhet, med andra ord inga cliffhangers.
  • Endast en länk per sida.
  • Och man får enbart använda sig av en affiliatelänk per Story. 

Sammanfattning

Som det ser ut idag så kommer Web Stories möjligtvis att kunna bidra till en boost i trafiken till hemsidor och även bidra till att sprida varumärkets namn, särskilt om man är ute i tid innan sina konkurrenter börjar experimentera med detta.

Det är ännu inte bekräftat när dessa kommer att dyka upp bland sökresultaten i Sverige, utan vi får bara vänta och se. 

Felix Neij

To enable comments sign up for a Disqus account and enter your Disqus shortname in the Articulate node settings.