SEO

SEO är en förkortning av search engine optimization, även kallat sökmotoroptimering på svenska. Det innebär att arbeta för att synas så högt upp som möjligt i Google’s organiska sökresultat. Det handlar egentligen om att du ska få Google’s algoritmer att tycka om din hemsida och därför visa den högre upp än dina konkurrenter. Du kan själv med hjälp av några olika faktorer påverka hur mycket Google ska tycka om dig.

Vi har valt ut de tre viktigaste rankingsfaktorerna du kan göra direkt på din sajt, även kallat on-page optimering:

1. Innehåll

Relevant och unikt innehåll på varje undersida är en väldigt viktig faktor, då tävlar endast den unika undersidan mot konkurrenter på Google som vill synas på samma sökord. En one-page-hemsida är därför inget bra alternativ ur ett SEO-perspektiv. Varje unikt ämne på en hemsida bör ligga på en egen undersida och innehålla 300-500 ord.

2. Titel

Titeln är den blåa länken som syns överst i varje sökresultat på Googles sökresultatsida. Det bör vara en kort koncis presentation av innehållet man får se om man klickar in på sidan. Det är viktigt att det sökord man vill synas på för den unika undersidan är med så tidigt som möjligt i titeln. Den bör totalt vara mellan 57-63 tecken.

3. Huvudrubrik (H1)

H1 är en huvudrubrik. Det ska finnas en H1 på varje undersida, inte i menyn utan som den översta rubriken. Sökordet man vill synas på ska finnas med tidigt i H1, gärna som det första ordet. Övriga rubriker på undersidan ska vara H2, kanske även H3 om det finns ytterligare rubriker under H2an.