Inka fyller 20 år

Under de 20 år vi har drivit INKA Interactive har mycket förändrats, samtidigt som de två viktigaste aspekterna för oss är oförändrade.

Kunderna och passionen för digitala lösningar.

Genom alla år har kunderna haft behov eller affärsproblem som vi löser genom digitala verktyg. Ibland är det en enkel hemsida och ibland är det ett skräddarsytt system. Visserligen har våra kunders utmaningar och behov förändrats med åren, men inte vår del i lösa dem vilket är vår drivkraft och passion.

Förr satt vi och knacka kod för att bygga helt unika lösningar från grunden åt varje kund och när det uppstod en utmaning vi inte till fullo behärskade så löste vi det. Efter måndagens kundmöte, köpte vi böcker på tisdagen, spenderade onsdagen med att plugga och lära oss nya saker som vi sedan började programmera på torsdagen…

Det var en helt annan tid kring millennieskiftet – det fanns en nybyggaranda i stil med guldgrävarna i 1800-talets Kalifornien, lite Vilda Västern. Vi var alla upptäckare i ny terräng, och de digitala stigarna var ännu inte upptrampade. Det lockade oss att starta eget och hitta vår egen väg.

Dåtidens profeter som Birgerson och Staël von Holstein predikade om en ny era som skulle komma och förändra allt vi trodde på. Aktierna rusade mot nya höjder varje dag och bara man nämnde ordet "www" så riskerade man att bli headhuntad till deras fabriker. I en del profetior hade de rätt och i en del visade de hur lite vi vet om framtiden.

Och någonstans var det ju självklart att allt skulle rasa och det blev ett rejält fall som tog med sig många ner på botten.

Men i askan efter den stora kraschen fanns där ett antal olika bolag som hade överlevt för att de inte var beroende av några aktieägare eller hade dragit på sig svindyra kontorskostnader mitt i city. Där egentligen bara passionen för Internet var den bärande affärsidén. Och det skulle visa sig räcka ganska långt.

INKA Interactive var ett av de bolagen.

Att vi klarade att arbeta oss genom IT-kraschen gör oss både stolta och ödmjuka, inte minst eftersom många duktiga inte gjorde det. Genom långsiktigt samarbete med våra kunder och ett gäng orädda utforskare har vi byggt vår verksamhet år efter år.

Idag är vi 12 medarbetar, i den storleken som vi känner passar oss och vårt arbetssätt. På många sätt är vi fortfarande den lilla byrån trots att vi idag har andra kapaciteter. Vi har under årens lopp tackat Nej till uppköp, sammanslagningar såväl som investeringsförslag. Inte för att det är en dålig väg att gå - utan för det har inte varit vår. Istället har vi fokuserat på att bli bra på det vi gör och hitta samarbetspartners när vi behöver det. Det har varit den naturliga vägen för oss att ta utifrån våra egna drivkrafter och våra kunders behov.

20 år efter IT-bubblan har marknaden mognat och blivit mer uppdelad. Varje tjänst utvecklas och paketeras till egna affärsgrenar vilket skapar olika nischer. Det gör också kundernas behov mer komplexa. Vi brukar säga att vi inte är så nischade, utan att INKA är bäst på att vara en digital totalentreprenör till det medelstora företaget. Med det är kanske det som är vår nisch - just att vi brinner för alla delar i den digitala processen och har förmåga att se helhetsbilden av varje företag vi jobbar med.

Passionen har alltid varit att tänka ut hur saker hänger ihop, och kan kopplas samman för att hitta rätt lösning för varje kund. Tekniken har alltid varit sekundär, eftersom behovslösningarna hela tiden kräver att vi testar nytt och bygger nya saker på nya sätt.

Nybyggarandan lever kvar, men under våra 20 år har vi blivit bofasta. Vi har levt och lärt, förändrats och utvecklats för att ta oss an våra kunders digitala utmaningar och bibehålla vår passion. Och med sikte framåt, genom det digitala landskapet där det finns mer att upptäcka och utveckla – det lockar fortfarande.

Pär Holmgren
VD och en av INKA Interactives grundare