Nyckelord:

E-handel, webbutveckling, mobile first, kundresa

Vårt uppdrag:

Ta fram e-handel mot återförsäljare så att de enkelt kan beställa påfyllning på deras lager oavsett om de sitter på kontoret eller står i en kiosk.

Resultat:

En effektivisering av Engelholms Glass beställningsflöde där varje kund kommunicerar direkt med sitt beställningslager.

E-handel för återförsäljare

Engelholms Glass är det skånska familjeföretaget som tillverkar och säljer glass av högsta kvalitet. Glasstillverkningen i Ängelholm startade redan 1937, då som en del av mejeriet. Sedan 1977 drivs företaget som familjeföretag och tillverkar ca 1,2 miljoner liter gräddglass per år. Med sin nya e-handel tar det ett stort steg mot att bli en modern aktör på marknaden.

Som ett led i att förbättra vår kundservice ytterligare ville vi skapa möjligheten att göra beställningar oavsett var man befinner sig och vilken tid på dygnet det är. Med vår nya ÅF-lösning hoppas vi effektivisera vår försäljningsprocess både internt och externt. INKA har visat stor erfarenhet kring hur man skapar en B2B e-handel som är anpassad för framtidens krav och vi ser fram emot att jobba vidare på detta spår så att fler kan njuta av vår fantastiska glass.

Lisa Gudmundsson
Kvalitetsansvarig, Engelholms Glass

Projektets omfattning

En B2B e-handel som riktar sig till återförsäljare runt om i Sverige. Återförsäljarna får unika konton där de kan lägga beställningar av sortiment inom stycksaker och litersglass. Lösningen är tänkt att fungera lika bra om du står i en kiosk eller sitter på ett kontor.

Anpassat beställningsformulär kopplat till databas

E-handeln är byggd enligt den mall som Engelholms Glass har på sina beställningsdokument där produkter m.m. visas i en viss ordning utifrån position på lagret.

Beställningsflöde i mobile first

Beställningsflödet fungerar optimalt oavsett vilken enhet som kunden besöker e-handeln med. Varje del i flödet är mobilanpassad så att kunderna enkelt kan beställa via sin mobiltelefon, även om de står i en kiosk hela dagarna.

Automatgenererat beställningsunderlag​

Beställningsformuläret generar automatiskt antal kollin utifrån beställningsunderlaget. Genom detta blir det enklare att hantera beställningen logistiskt.

Databas kopplad till Excel-vy

Då det konventionella formatet är Excel var det en fördel om detta även fanns i det digitala formatet. För att åstadkomma detta fick INKA specialutveckla ett gränssnitt baserat på Excels visuella upplägg.

Kundrapport med beställningsunderlag

Vid varje beställning får kunden ett bekräftelseunderlag med de produkter som de lagt order på. Utifrån detta återkommer Engelholms Glass med orderbekräftelse och leveransdatum.

Anpassning GPDR

Lösningen är anpassad enligt GDPR med dataskyddspolicy samt SSL för optimal säkerhet för kunden.

linus-ora.jpg

Står du inför liknande utmaningar?

Prata med projektets kundansvariga som gärna berättar mer.

Linus Ritter

Digital specialist

linus@inka.se

073 438 25 83