Länsförsäkringa – Bank
En populär podcast med över 20 000 lyssningar från både befintliga och potentiella kunder till Länsförsäkringar
Linus HolmgrenDigital specialist, INKA Interactive
Länsförsäkringar har ett stort kundfokus och jobbar aktivt med att utbilda sin målgrupp inom bank- och försäkringsfrågor. Ett led i det var att ta fram ett koncept för en Podcast där man tar upp aktuella ämnen inom ekonomi och privat sparande. Övriga delar i projektet innefattade:
Ett stort inledande arbete var att dra upp de grova riktlinjerna för konceptet för podcasten. Podden skulle ha ett utbildande fokus och vara lätt att ta till sig. Namnet "Mina pengar" anspelar vikten av den egna ekonomin och de olika perspektiv som påverkar.
För att kunna marknadsföra podcasten på ett effektiv sätt krävdes det ett grafiskt koncept som kan fungera i en rad olika kanaler. Vi tog fram ett helt unikt ikonpaket som harmoniserade med Länsförsäkringars grafiska profil.
Poddar är väldigt personberoende och för att skapa en transparent bild av karaktärerna tog ett bildmaterial fram som kunde användas i en rad olika kanaler
Podd-plattformen som valdes var Libsyn. Utifrån denna pushades sedan podden ut i olika kanaler som Itunes m.m. Genom detta fick podden en bred spridning så att den kan nå nya målgrupper successivt.
För att skapa en bred lyssnarbas marknadsfördes podden både direkt mot Länsförsäkringars kunder, men även mot en bredare målgrupp i sociala medier. INKA tog fram anpassade banners för olika sociala kanaler.
Vi på webbyrån INKA i Malmö är okomplicerade människor som gärna träffas över en kopp kaffe för att prata hur vi kan utveckla just ert företag digitalt. Under årens lopp har vi byggt hundratals webbplatser och vi vet vad som krävs för att lyckas i olika projekt.