Kund:

Cimco Marine

Lansering 2018

Nyckelord:

Hemsida, Film, Design, Digital närvaro, kommunikationskoncept

Vårt uppdrag:

Att ta fram en global kommunikationsplattform med fokus på webb och rörligt material i syfte att öka kännedomen kring varumärket hos relevanta målgrupper.

Resultat:

Ökad exponering mot en global marknad med ökad leadsgenerering. Utöver detta positiv feedback från både säljare och ÅF i förbättrat marknadsmaterial.

Kommunikationskoncept till OXE Diesel

OXE är en bränslesnål, långlivad och urstark båtmotor som drivs med diesel. Den är unik i sitt slag och kan erbjuda längre räckvidd och högre vridmoment än många konkurrenter. Med motorer mellan 125 - 200 hk är den främst anpassad för en professionell marknad världen över. I ett led att paketera sitt erbjudande och skapa ett digitalt och effektivt kommunikationskoncept tog man hjälp av INKA.

Working with INKA is easy. Pelle, Linus and Nelly are great listeners and make great use of their, and their teams, knowledge and previous experiences to improve our digital marketing ideas further. The oxe-diesel.com site is a great example. INKA supported us to significantly improve our site to include both investors, distributors and users in a time when Cimco Marine AB was changing from “innovative start-up” to “innovative product” company. INKA support us in continuously improving and maintaining the site, providing us with great ideas and for improvements. Nothing is impossible for INKA when it comes to digital marketing, from building a site for a global audience to producing and editing videos photos and improving social media channels.   

Pim Polesie
Chief Marketing Officer, Cimco Marine

Projektets omfattning

Kommunikationskonceptet har innefattats av en rad olika delar. Allt från filmer till ny hemsida med grafiskt koncept. Den centrala uppgiften har varit att förmedla Oxes styrkor till en internationell målgrupp inom professionell marin transport.

hemsida till oxe diesel

Webbkoncept & design

Ett nytt grafiskt koncept för webben som pedagogiskt visar alla fördelar med Oxe-motorerna samt inom vilka områden de är användbara. Varje motor har omfattande information knuten till sig vilket kräver en dynamisk design som kan expandera.

Filmer för produktlansering

En del i att nå ut med budskapet har varit att jobba med film kring processen att ta fram dessa motorer. Tillsammans med filmaren Andreas Szegö har INKA tagit fram en rad olika filmer som visar produktens utveckling och lansering.

IR-sidor

Cimco Marin som är moderbolaget bakom Oxe är noterat på First North Stockholm och kräver därför IR-sidor som följer de ekonomiska reglementen.

Integrerat nyhetsrum

En viktig del i Oxes kommunikationsstrategi är PR och lanseringar. På hemsidan finns ett full integrerat nyhetsrum från My News Desk.

Strategi för Google och sociala medier

Med en global målgrupp har Oxe en rad olika kommunikationskanaler på sociala medier. En viktig del i INKAs arbete har varit att analysera och strukturera upp dessa så att de ger en samlad bild av företaget.

Interaktiv ÅF-karta

Med distributörer över hela världen är det viktigt att hitta ett organiserat leadsflöde där intressenter direkt kan komma i kontakt med en återförsäljare. En del i detta har varit en interaktiv åf-karta där man kan navigera sig fram till rätt återförsäljare utifrån ett specifikt geografiskt område.

pelleSM.jpg

Står du inför liknande utmaningar?

Prata med projektets kundansvariga som gärna berättar mer.

Pär Holmgren

VD och projektledare

pelle@inka.se

070 317 39 52