Kund:

Victoriahem AB

Lansering 2022

Nyckelord:

Hemsida, profilbyte, grafiskt koncept, SEM, Mobile First

Vårt uppdrag:

Ta fram en kundvänlig webbplattform som gör det lätt för både befintliga och potentiella hyresgäster att hitta relevant information. I övrigt handlade det om att stärka varumärket och skapa ett grafiskt koncept som var funktionellt i flera kanaler.

Resultat:

En förenklad kundresa där besökaren snabbare hittar relevant information och på så sätt söker en lägenhet.

Två fastighetsbolag under nytt gemensamt varumärke

Victoria Park och Hembla är två fastighetsbolag med gemensam ägare och ledning som förenas under ett nytt gemensamt namn - Victoriahem. Victoriahem utvecklar attraktiva bostadsområden i landets tillväxtregioner. Många av deras hus byggdes under miljonprogrammet, och genom att investera i och utveckla hela stadsdelar skapar de riktigt bra platser att bo på. Victoriahem tar hand om 38 000 familjers hem i 30 kommuner, från Uppsala i norr till Trelleborg i söder.

Ju mer vi vet om kunden, deras affärsdriv och vad de vill ju tydligare blir den gemensamma målbilden. Det här är resultatet av att vi haft förmånen att arbeta långsiktigt med Victoria Park sedan vi byggde deras förra sajt. Och vi fick förtroendet att ta fram en helt ny, mobilanpassad webbsida med nya grafiska element, texter, bilder och struktur till Victoriahem.

 

Vårt team är väldigt stolta över vårt goda samarbete med Victoriahems personal och den nya sajten vi tillsammans fått fram. 

Sabina Ovallius Holmgren
Projektledare, INKA Interactive

Projektets omfattning

Båda bolagen hade egna hemsidor, med en genomarbetad struktur som besökarna är vana vid. Två hemsidor ska bli en, med ny grafisk profil. Genom att vi har data över vad besökarna letar efter skapas ny struktur som tar hänsyn till att nästan 80 procent av besökarna surfar in på mobilen.

Hemsidan ska i första hand riktas mot befintliga hyresgäster och bostadssökande.

Design "Mina sidor"

Besökarna länkas mellan hemsidan och fastighetssystemet där de loggar in för att hantera sitt konto hos hyresvärden. För att ge en mer sömlös upplevelse mellan de båda plattformarna levererar vi design av "Mina sidor" som samstämmer med hemsidan till systemägaren.

UX-optimerade sidor för ”Bostadsområden”

Sidan är till stora delar informationsintensiv och många sidor har komponenter av information som måste struktureras hierarkiskt. Under bl.a. ”Här finns vi” och "Området där du bor" tog vi fram mallar som visualiserar informationen optimalt beroende på vem besökaren är (hyresgäst eller bostadssökande) för besök via desktop eller mobilt.

Grafiskt koncept

En viktig del i Victoriahems kommunikation är att göra det lätt och tydligt för hyresgästen hur de hittar den information de söker. För att underlätta detta har vi på INKA tagit fram ett grafiskt maner för att underlätta det. Utöver detta har vi även tagit fram en visuell hierarki för knappar och andra ”call-to-action” ytor. Ett bibliotek med konverteringsboxar ger sidadministratörerna bra översyn över vilka boxar som är placerade var vilket underlättar vid ändringar.

Ovan: Genom att optimera för varje plattform kunde vi stärka kundresan mobilt

 

Mobile first

Med en stor andel besökare som söker information via mobilen är det extra viktigt med en optimerad lösning för mindre skärmar. För att åstadkomma detta har vi tagit fram olika användarresor beroende på vilken plattform som besökaren surfar på.

Strategi för Google och sociala medier

Victoriahem kommunicerar med sina hyresgäster, befintliga och potentiella, i en rad olika kanaler. En viktig del är att nå ut i bruset på webben, och att kunna mäta de insatserna som görs. SEO, TagManager, Google Analytics, digitala annonser mot riktade målgrupper i lämpliga kanaler.

Regionstyrda nyhetsflöden

För att göra det lätt för hyresgästerna att hitta relevant information tog vi fram ett regionstyrt nyhetsflöde där relevant information dyker upp beroende på vilket område man bor i. Genom denna lösning kan Victoriahem både kommunicera nationellt och lokalt på ett effektivt sätt.  

pelleSM.jpg

Står du inför liknande utmaningar?

Prata med projektets kundansvariga som gärna berättar mer.

Pär Holmgren

VD och projektledare

pelle@inka.se

070 317 39 52