Kund:

Victoria Park AB

Lansering 2019

Nyckelord:

Hemsida, grafiskt koncept, SEO, IR-sida, Mobile First

Vårt uppdrag:

Ta fram en kundvänlig webbplattform som gör det lätt för hyresgästen att hitta relevant information. I övrigt handlade det om att stärka varumärket och skapa ett grafiskt koncept som var funktionellt i flera kanaler.

Resultat:

En förenklad kundresa där besökaren snabbare hittar relevant information.

Hemsida anpassat till det moderna fastighetsbolaget

Victoria Park AB är ett av Sveriges största privata fastighetsbolag med fokus på hyreslägenheter. Affärsidén bygger på att förvärva, utveckla och förvalta bostadsfastigheter i tillväxtstäder i landet. Bolaget har sedan det grundades 2006 haft en stark tillväxt och byggt upp ett imponerande fastighetsbestånd. Idag äger och förvaltar de över 14 000 lägenheter i 12 städer. 2018 fick bolaget en ny storägare i form av tyska bolaget Vonovia SE.

Vi ville ta fram en helt ny, mobilanpassad webbsida med nya grafiska element, texter, bilder och struktur. Med hjälp av INKAs spetskompetens inom digitala lösningar och vår egen tydliga målbild har vi tillsammans landat i en hemsida som vi är väldigt stolta över. Viktigt för oss var även att sökmotoroptimera den nya webbsidan och även här har INKAs kompetens varit ovärderlig. Vår digitala resa har bara börjat och vi ser fram emot ett fortsatt bra samarbete med Inka.

Caisa Ekenberg
Marknadskoordinator, Victoria Park

Projektets omfattning

Bakgrunden till projektet var att Victoria Park sökte en stabil kommunikationsplattform för primärt digitala kanaler. Detta innefattade både en ny webbplats och en utvecklad grafisk profil.

Webbdesign hemsida

Hemsida för att visa hållbar förvaltning

Victoria Parks fastighetsbestånd består huvudsakligen av bostäder i olika tillväxtorter runt om i Sverige. Deras filosofi är holistisk där det både ser till att lyfta kvalitén på fastigheten och området och detta görs tillsammans med de boende. En del av hemsidans uppgift är att visualisera denna process och stärka förtroende för varumärket.

UX-optimerade mallar för ”Bostadsområden”

Sidan är till stora delar informationsintensiv och många sidor har komponenter av information som måste struktureras hierarkiskt. Under bl.a. ”Bostadsområden” tog vi fram mallar som visualiserar informationen optimalt beroende på om det visas i desktop eller mobilt.

Grafiskt koncept

En viktig del i Victoria Parks kommunikation är att göra det lätt och tydligt för hyresgästen hur de hittar den information de söker. För att underlätta detta har vi på INKA tagit fram ett grafiskt maner där olika ikoner representerar olika områden och aktiviteter. Utöver detta har vi även tagit fram en visuell hierarki för knappar och andra ”call-to-action” ytor.

Hemsida mobile first Victoria Park

Mobile first

Med en stor andel hyresgäster som söker information via mobilen är det extra viktigt med en optimerad lösning för mindre skärmar. För att åstadkomma detta har vi tagit fram olika användarresor beroende på vilken plattform som kunden surfar på.

Onpage SEO

För att synas på rätt sätt i det organiska sökresultatet är onepage SEO viktigt för Victoria Park. Genom att optimera varje sida utifrån Googles riktlinjer kan de båda synas på lokala sökningar och inom mer breda och allmänna termer.

Contentsök

För att göra det lätt för hyresgästerna att hitta relevant information tog vi fram en anpassad sök-funktion där Victoria Park själv kan anpassa vilket innehåll på sidan som ska indexeras så att sannolikheten ökar för att hyresgästen hittar rätt information.

Investor Relations (IR) sidor

Som noterat bolag på Stockholm Midcap styrs man som företag av en mängd reglemente kring finansiell information. INKA har stor erfarenhet av att bygga IR-sidor och tog fram ett koncept för detta till Victoria Park. Bland annat har vi tagit fram integrering mot Cision samt modullösning för ”Kontanterbjudande”.

linus-ora.jpg

Står du inför liknande utmaningar?

Prata med projektets kundansvariga som gärna berättar mer.

Linus Ritter

Digital specialist

linus@inka.se

073 438 25 83