Kund:

Tinearity

Nyckelord:

Grafisk profil, logotyp, hemsida, lansering, digital marknadsföring

Vårt uppdrag:

Ta fram ett helhetskoncept som lanserar en produkt på marknaden digitialt.

Resultat:

Ett visuellt koncept med fokus på att bygga intressenter inför en lansering på marknaden.

Grafisk profil och hemsida till startup

Tinearity är en produkt för att lindra tinnitus som utvecklats av det svenska medicintekniska företaget Duearity AB. Bakom produkten står fyra entreprenörer som har lång erfarenhet av medicinteknik och som brinner för att utveckla produkter med en tydlig individ- och samhällsnytta. Produkten ska säljas globalt genom egen e-handel.

Vi behövde en erfaren byrå som kunde hanterade det visuella, strategiska och det tekniska i vår kommunikation. Detta fick vi i INKA! De har hela tiden varit lyhörda för våra behov och varit snabba på att anpassa sig när förutsättningarna förändras. Vi ser detta som en lyckad start på en förhoppningsvis väldigt lång resa!  

Fredrik Westman
VD, Duearity

Vårt fokus i projektet

Projektets delar fokuserade på att skapa ett kundorienterat grafiskt koncept med fokus på att förklara det värde av Tinearity för de som har tinnitus.


Logotyp och grafiskt manér

Då Tinearity är en helt ny produkt krävdes det att vi tog fram en logotyp och ett grafiskt maner som kan användas på produkten och i marknadskommunikationen. INKA skapande en logotyp baserat på grafiska mönster och örats utformning.

Hemsida med produktstruktur

För att lansera produkten krävs en hemsida som både är anpassad för digital marknadsföring och hur man kan lyfta fram produkten på ett tydligt sätt. På sikt kommer produkten säljas i egen webbshop och därför krävs det en effektiv produktstruktur på hemsidan med integrerat köpflöde. Hemsidan och e-handel byggs i Umbraco.

Film

Som en del i att attrahera besökaren och skapa en förståelse för produkten lades stort fokus på bra och rörligt innehåll. Genom att prioritera detta fick man förlängd närvaro på hemsida för de som besökte den och de förstår också värdet av produkten.

 

Fokus Call-to-action med presale

Då produkten inte är färdig än läggs stort fokus på förberedande marknadsföring med anmälningar om intresse. Genom att integrera marketingautomationflöde från Mailerlite kan vi bearbeta intressenter över tid för en mer lyckad lansering och skarpa ordrar.

CMS Umbraco

För att kombinera hemsidan med avancerat innehåll och e-handel ansågs Umbraco vara det mest effektiva CMSet. Utöver dessa behov kommer hemsidan även finnas på en rad olika språk. Fördelen med Umbraco är att man kan bygga bra stilmallar så att man enkelt kan skala upp till olika språk eller länder.

Mobile first

Sannolikt kommer mycket trafik till hemsidan drivas in via mobila enheter och därför har mobile first varit en utgångspunkt i designen. Detta genom att ha en tydligt flöde där man enkelt ser hur man kan navigera mellan olika delar av hemsidan.

_G1A0328_new.jpg

Står du inför liknande utmaningar?

Prata med projektets kundansvariga som gärna berättar mer.

Linus Ritter

Digital specialist

linus@inka.se

073 438 25 83