Tips för Facebook Ads efter iOS 14.5

Tidigare i år gick Apple ut med ny information gällande iOS 14.5 och deras nya “App tracking transparency”. Detta innebär att användare med iOS-enheter som uppdaterar till 14.5 kommer att få frågan om de vill dela sin användardata eller inte när de startar en app efter uppdateringen. 

Apples nya policy kommer att påverka alla appar som samlar in data från användare men i detta inlägg ska vi prata om hur det kommer att påverka Facebook.

Förändringar 

För det första kommer händelsedata att vara begränsat till max 9 kampanjer med 5 ad sets per kampanj för varje Facebook-annonskonto. Datan kommer även att vara “försenad” med 3 dagar in i rapporten, så man kommer alltså inte kunna se datan i realtid. 

Att annonsera på olika geografiska platser kommer också att bli en ny utmaning. Om till exempel ett svenskt företag annonserar mot USA och en person klickar på annonsen och blir omdirigerad till den lokala sidan för den webbplatsen (baserat på dennes plats) så kommer inte konverteringen att synas. 

När det kommer till optimering så finns det nu en maxgräns på 8 konverteringshändelser per domän i Facebook Event Manager. Detta innebär att annonsörer måste prioritera vilka 8 konverteringshändelser som är viktigast och som är mest nödvändiga att mäta. 

Målgruppsstorlekarna kommer även att påverkas negativt. Om det finns personer i dina målgrupper som väljer att inte tillåta Facebook att samla in användardata så kommer dessa att försvinna ur målgruppen. Det innebär att dessa målgrupper kommer att bli mindre. Att köra annonser mot remarketing-målgrupper kommer i och med detta bli en större utmaning till en början.

Även Facebook Business Manager kommer att undergå en ändring i designen. Det kommer troligtvis inte ta lång tid för annonsörer att vänja sig vid den nya designen. Sannolikt blir det inga större förändringar men detta är nödvändigt för att dess interface nu måste se likadant ut för både Android och iOS. 

Facebook kommer med största sannolikhet att hitta en lösning för detta inom en snar framtid.

Facebook ads efter iOS 14.5

Hur ska man förbereda sig inför iOS 14.5?

För att bemöta dessa nya förändringar finns det några steg man kan ta för att jobba proaktivt. 

1. Verifiera din domän i Business Manager

Det första du bör göra som annonsör är att verifiera din domän i Facebook Business Manager. Detta gör du lättast genom att lägga in en meta-tag i din hemsidas HTML-kod inuti <head>. Du hittar meta-taggen i din Facebook Business Manager.

2. Prioritera dina viktigaste konverteringshändelser

Välj ut och prioritera de 8 viktigaste konverteringshändelserna. Detta måste göras av den som äger din hemsidas Pixel-kod, alltså ingen partner. 

3. Optimera budgivningsstrategi

Optimera efter budgivningsstrategier som fokuserar på början av kundresan, innan de har lämnat appen. Exempel på detta är länkklick och exponering.

4. UTM-taggning

Om du använder dig av UTM-taggning i dina Facebook-kampanjer så kan du fortfarande se de unika URL:erna för dina kampanjer i Google Analytics och på så sätt bibehålla datan som du nu kommer att förlora i Facebook Analytics.

5. Hitta alternativ till spårning med cookies

Hitta alternativ att spåra dina användare genom till exempel e-postadresser, telefonnummer och liknande. Man kan skapa ett kort formulär som man ber användaren fylla i efter att de har köpt något. Om man har en webbshop kan man även göra det möjligt för användare att skapa ett konto och logga in på hemsidan för att kunna nå dem senare via e-post osv. 

Sammanfattning

iOS 14.5 är fortfarande i ett tidigt skede och det har bara den senaste veckan börjat rulla ut till personer med iOS-enheter. Enligt Facebooks egen uppskattning kommer cirka 50% av alla användare att tacka nej till att appar samlar in användardata. Det kommer med största sannolikhet att bli en stor nedgång i trafiken från Paid Social och även färre konverteringar kommer att registreras i rapporterna. 

Om du behöver hjälp eller vill veta mer om Facebook Ads och iOS 14.5, hör gärna av dig till oss på INKA så berättar vi mer!

Felix Neij

To enable comments sign up for a Disqus account and enter your Disqus shortname in the Articulate node settings.