Sociala medier

Sociala medier är som du säkert vet ett samlingsnamn för olika sociala kanaler som Facebook, Instagram, Youtube, Google+ och Twitter för att nämna några.

Ur ett företagsperspektiv är sociala medier ett relativt nytt sätt att kommunicera med sina kunder och potentiella kunder. Numera är det praktiskt taget en självklarhet att ett företag ska synas i sociala kanaler.

En sak att tänka på är att det inte är nödvändigt att synas i flera eller i alla kanaler. Varje företag bör synas i de kanaler där deras målgrupp befinner sig. Innehållet de publicerar ska givetvis vara anpassat för att inspirera, engagera och skapa köpsug hos målgruppen.

För att få så bra resultat som möjligt av sitt arbete är det viktigt att tänka på följande saker:

Innehåll

Idag är de flesta av oss väldigt reklamtrötta. Vart vi än går försöker någon nå oss på ett eller annat sätt. Det är viktigt att inspirera sina följare och andra som nås av kommunikationen i sociala kanaler. Tänk på att publicera relevant innehåll som är anpassat till målgruppen.

Engagera följarna

Lyckas du engagera dina följare har du kommit en bra bit på vägen. Ett effektivt sätt att öka sin publicitet kan vara att få följarna att publicera ett foto och skriva något om din produkt, motivera dem med en rabattkod eller något liknande.

Uppdatera kontinuerligt

Hur ofta bör man uppdatera sitt flöde? Uppdatera två till tre gånger i veckan, så att det blir ett värdefullt flöde att besöka. Känner du att du inte kan producera värdefullt innehåll så pass ofta, var inte rädd för att dela andras innehåll. Det är inget fel med det så länge innehållet är relevant för ditt företag.