Tips för att skriva och skapa SEO-anpassat innehåll

SEO är en förkortning av search engine optimization, även kallat sökmotoroptimering på svenska. Det innebär att arbeta för att synas så högt upp som möjligt i Googles organiska sökresultat. Det handlar egentligen om att du ska få Googles algoritmer att tycka om din hemsida och därför visa den högre upp än dina konkurrenters. Du kan själv med hjälp av några olika faktorer påverka hur mycket Google prioriterar ditt innehåll. Men att lyckas med sökmotoroptimering är ett långsiktigt och tidskrävande arbete som tar mycket energi. Därför är det viktigt att göra rätt från början. Generellt finns det inga snabba lösningar för att lyfta sin ranking utan allting börjar med bra innehåll. Men vad innebär egentligen bra innehåll? Nedan kommer vi presentera några viktiga aspekter som kommer få Google att älska din hemsida.

1. Skapa unikt innehåll

Relevant och unikt innehåll på varje undersida är en väldigt viktig faktor när du tävlar mot konkurrenter på Google som vill synas på samma sökord. Hur man strukturerar sitt innehåll kan påverka hur stor konkurrensen är inom det sökord du vill synas på. Om ditt sökord har låg till mellanstor konkurrens skulle vi rekommendera att du skapar separata sidor som handlar om olika ämnen. Varje unikt ämne på en landningssida bör helst innehålla mer än 500 ord. Om ditt sökord har mellanstor till hård konkurrens skulle vi rekommendera att du skapar en stor sida som berör flera ämnen. Varför? Jo för då har du en sida som har väldigt mycket text, 1000+ ord, som besökaren ofta stannar kvar länge på. Utmaningen med detta kan vara att skapa en bra användarupplevelse då det snabbt kan uppfattas som rörigt om man inte har en bra design. Exempel på hur en bred landningssida kan se ut hittar du på SEO-guiden. Den kan uppfattas som något rörig men å andra sidan berör den alla aspekter inom sökmotoroptimering vilket både besökaren och Google uppskattar.

2. Använd rubriker på rätt sätt

Google gillar omfattande innehåll men för att det ska bli överblickbart bör du strukturera det på rätt sätt. En nyckelfaktor för detta är att sätta rätt rubriker. En bra tumregel är att tänka som när du skriver en uppsats eller tidningsartikel. Strukturera innehållet på ett logiskt sätt som gör det lätt för läsaren att ta till sig. I de flesta fall innebär detta att börja med en H1-rubrik som nämner ditt nyckelord och sedan jobba med relevanta underrubriker. Google har på senare tid gått ut med att det kan funka att använda flera H1-rubriker, men detta är antagligen mest relevant för väldigt omfattande sidor.

3. Fokusera på användarvänlig typografi

Långa texter tenderar att uppfattas som tråkiga om man inte gör något med dess utformning. Som tur är finns det mycket man kan anpassa för att göra så att långa textstycken uppfattas som mer lättlästa. Exempel kan vara att använda en ingress som ger en relevant inledning till texten. Punktlistor och citat är andra sätt att lyfta ut delar av innehållet till att bli mer lättläsligt.

4. Ta det lugnt med sökorden

En klassisk myt är att sökmotoroptimering endast handlar om att nämna sökordet flera gånger i en text, men så är det inte. Om man använder sökordet för många gånger kan det få en negativ effekt sett utifrån både Google och användaren som läser texten. Detta kallas ”keyword stuffing” och detta är något man ska undvika. Men hur många gånger får man då nämna sökordet i texten? Det går inte att ge ett exakt svar då det bl.a. beror på hur långt ditt textstycke är, men en bra tumregel är 3 gånger. En gång i början, en gång i mitten och en gång i slutet. Men om det känns relevant att nämna någon gång extra går det oftast utmärkt. Testa dig fram för att se vad som funkar för just ditt sökord.

5. Använd bilder eller videos

Hade du läst en dagstidning om den enda bilden fanns på framsidan? Tror inte det. För att göra långa textstycken mer intressanta spelar bilder och videos en viktig roll. Dessa blir som pedagogiska ankare i texten där läsaren kan stanna upp och få ytterligare information kring ämnet. Detta kan i sin tur leda till att läsaren stannar kvar längre på din sida vilket Google uppfattar som positivt. Tänk även på att döpa dina bilder och att sätta relevant alt-text utifrån sökordet. Genom detta ger du Google ytterligare information kring vad sidan handlar om samt att du även syns på ännu en sökmotor, dvs. Google bildsök.

6. Sätt unika och relevanta titlar på varje sida

Genom att sätta en unik och relevant titel på din landningssida ger du Google en tydlig bild om vad sidan handlar om. Ganska små förändringar kan göra stor skillnad så testa dig fram kring vad som funkar för ditt sökord. Var även uppmärksam på så att du inte har samma titlar på flera olika sidor vilket innebär att du skapar en internkonkurrens.

7. Det du absolut INTE ska göra

Som vi tidigare nämnt ska du absolut inte använda ”keyword stuffing”. Du ska inte heller tänka FÖR mycket på att du skriver för sökmotorerna, utan tänk att du skriver för din målgrupp och att ditt innehåll ska vara spännande och intressant för denna. När du skapar innehållet för din sida ska det vara en balans mellan att det är tillräckligt bra optimerat för att besökaren ska hitta dit, men det ska också vara så spännande och förtroendeingivande att de stannar kvar. Försök dig inte heller på ”dolt innehåll” då Google ofta genomskådar detta vilket inte är positivt.