Nyckelord:

Hemsida, grafiskt koncept, grafisk design, Umbraco

Vårt uppdrag:

Ta fram ett grafiskt koncept till digitala plattformar för Mobilis Design i syfte att skapa genomslag vid nylansering av detta varumärke. Centralt var att ta fram en webbdesign för en e-handel i Umbraco.

Resultat:

Ett dynamiskt grafiskt koncept för en rad olika plattformar som redan används av både kunder och medarbetare.

Mobilis Design

Tress Sport & Lek lanserade under 2019 ett helt nytt varumärke i både Sverige och Danmark – Mobilis Design, som skapar parkmöbler för en naturlig utemiljö. Mobilis betyder rörlig på latin, och Mobilis Design står för naturliga mötesplatser för människor i rörelse. Totalt lanserades över 230 olika produkter som kan beställas direkt i den nya webbshoppen.

Med ett helt nytt varumärke som Mobilis Design ville vi ta fram en hemsida med en stilren design anpassad till vår identifierade målgrupp inom B2B.

 

Vi var på jakt efter en webbyrå med kunskap och förståelse för Umbraco då vi sedan tidigare hade flera hemsidor byggda i samma CMS. En del av de grafiska moduler vi redan hade ville vi dessutom till viss del återanvända. Vi hade också en del nya element och funktioner som skulle lösas designmässigt. Utöver detta hade vi önskemål om en del speciallösningar kring våra produkter, vilket ställde ganska höga krav vad gällde UX och design. Viktigt för oss var också att byrån vi valde hade en hög kompetens kring SEO.

 

Redan från mitt första möte med INKA kände jag att de förstod precis vad vi rent visuellt ville få för känsla när man som ny besökare kommer in på mobilisdesign.se. INKAS kompetens, tillgänglighet och flexibilitet kring våra deadlines har varit tydlig genom hela projektet som hade en väldigt tight tidsram. Vi har nu en hemsida vi är väldigt stolta över och kan definitivt se fler samarbeten tillsammans framöver.

Jeanette Andersson
E-Commerce Manager, Tress Sport & Lek

Projektets omfattning

Inför sin lansering efterfrågade Mobilis Design ett helt nytt visuellt koncept. INKA tog fram ett formspråk med fokus på den nya webbplatsen, som även applicerades på produktblad m.m.

Design utifrån användarresa

Som en grund till projektet hade en rad olika användarresor gjorts som INKAs designteam fick utgå från. Centralt i detta var att skapa ett pedagogiskt flöde där det fanns en attraktiv action för de olika målgrupperna som besöker sidan.  

Mobilis Designs hemsida

Ovan: En av de viktigare sakerna i projektet var att skapa ett flöde på hemsidan som var lättnavigerat och användarvänligt.

Typografi & färgtema

I samarbete med marknadsavdelningen på Tress Sport & Lek tog INKA fram en hierarki för det färgtema och den typografi som skulle användas i de digitala kanalerna.

Webbdesign & koncept

Det centrala i projektet var att ta fram ett koncept för den nya webbshoppen. Utifrån de definierade användarresorna tog INKA fram en genomgående design som baserades på det färgtema som tidigare definierats. Fokus skulle ligga både på försäljning och varumärkesbyggnad.

Aquarius loungestol på Mobilis Designs hemsida

Ovan: Produktsida på Mobilis Designs hemsida, där information och valbara alternativ är organiserade på ett tydligt sätt.

Produktsida

Varje produkt skulle ha en organiserad produktsida med en mängd information och valbara alternativ. Exempel på detta var färgväljare, återförsäljare, önskelista, produktblad, specifikationer m.m. Detta krävde en organiserad design med hierarkiskt flöde som skulle fungera väl oavsett plattform. Detta levererade INKA en lösning på.

Design av produktblad

På varje produktsida skulle besökaren kunna generera ett produktblad till PDF. INKA tog fram mallarna för hur information och bilder skulle disponeras för övergripbar struktur.

Produktblad för Lynx soffa på Mobilis Designs hemsida

Ovan: Produktblad på Mobilis Designs hemsida, där information visas på ett överskådligt sätt.

Design för CTA:s  

Centralt för webbshoppen var att den skulle vara affärsdrivande och därför fanns ett stor fokus på sk. call-to-actions. INKA tog fram en design för dessa knappar och ytor utifrån s.k. ”best practice” kring användarbeteende.  

linus-ora.jpg

Står du inför liknande utmaningar?

Prata med projektets kundansvariga som gärna berättar mer.

Linus Ritter

Digital specialist

linus@inka.se

073 438 25 83